4 Dagen Rome voor €120/persoon

De eerste keer Italië voor ons. Het moet een soort heiligschennis zijn voor de gemiddelde Vlaming, pas ergens in je dertig de eerste keer naar Italië. In ons geval was er altijd wel een andere reis die beter viel of goedkoper was. En daar heb ik het in deze blogpost over. De prijs. Over hoe we Rome beleefde, of de uitgebreide versie daarvan komt in een andere blogpost aan bod. Wat wel van belang is voor de prijs, is dat we met zijn vieren gingen. Drie van de vijf zonen waren op scoutskamp en zijn dus niet meegegaan.

Ik ga in deze blogpost zoveel mogelijk van de kosten weer te geven. Wel maak ik een verschil tussen de kosten zoals het vervoer en het verblijf en daarnaast de bijkomende kosten, musea en eten bijvoorbeeld. Ik was al veel eerder van plan deze analyse te maken. Maar corona maakte het enigszins lastig. Ons eerste geboekte hotel liet een maand voor vertrek weten dat ze tot drie dagen na ons verblijf gingen sluiten. Snel nog een ander verblijf zoeken dus! Voor de vluchten was het ook even spannend. Pas een twee weken op voorhand werden de vluchten terug hervat. Maar we zijn er geraakt en weer voor niet zoveel geld!

We boekten onze vluchten bij Ryanair. Vlogen via Brussels Airport en hadden goede vlieguren. Op de heenreis kwamen we aan om 19u05 en op de terugreis vertrokken we om 19u45. Zoals steeds namen we alleen handbagage mee, wat de prijs drukt. Wanneer je bij Ryanair met kinderen reist krijg je zelf gekozen (basisprijs) zitjes voor de kinderen en één volwassen persoon. We betaalden de extra bijdrage voor compensatie van uitstoot. In totaal betaalde we voor alles bij Ryanair:

Voor het hotel hadden we vooral op Booking.com gezocht. Vooral dan omdat het makkelijk te vinden is of het al dan niet annuleerbaar is. Iets wat in deze coronatijden toch van belang is. Uiteindelijk vonden we een hotel. Niet het meest moderne, maar wel een locatie waardoor bijna alles te voet haalbaar was. We hadden ons dan ook voorgenomen geen metro te nemen. Hoe graag ik dat ook doe, in deze tijden is dat wellicht niet zo verstandig. We hadden onze drie nachten inclusief ontbijt, geboekt bij Hotel Giglio Dell’Opera.

Doordat we geen metro, tram of bus genomen hebben is de kost van het openbaar vervoer beperkt gebleven tot de (overigens bijna lege) trein van en naar de luchthaven. Zonder twijfel de duurste die we ooit namen voor die afstand. €14/persoon per rit. Een geluk dat alleen Vicky en ik deze moesten betalen. In totaal was dat dus €56.

Vluchten, verblijf en openbaar vervoer was dus samen: 201,92+219,81+56= €477,73 of €119,43/persoon! (en dat in hoogseizoen!)

Welke kosten maakten we ter plaatse? Er was voor ons maar één ‘museum’ dat we absoluut wilden doen. Waar we dus ook op voorhand tickets voor kochten. Het Colosseum en het Forum Romanum. Beide zitten in hetzelfde ticket. We wisten dat een hele dag rondkuieren op het Forum niet echt realistisch is met een kleuter van drie jaar in het gezelschap. Dus kochten we namiddagtickets. Deze zijn goedkoper. Je betaalt wel een kost van €2 per ticket bij voorverkoop. Iets wat achteraf gezien door deze corona periode nutteloos bleek. We hebben niet moeten aanschuiven en onze groep van 20 personen (het maximum dat binnen mag per 15 minuten) werd bijlange na niet bereikt. We betaalden voor alle vier uiteindelijk €27.

Over het eten hebben we lang getwijfeld. Want hoewel Rome (en Italië bij uitbreiding heel Italië) op dat moment groen kleurde op de coronakaart, waren we niet van plan de drukte op te zoeken. Uiteindelijk beslisten we gezellig eten te laten leveren in het hotel via bijvoorbeeld ÜberEats. Net wat goedkoper dan op restaurant en vooral veiliger. Hiervoor gaven we een kleine €90 uit. Tel daar de koffietjes en de snelle happen onderweg, en je zal uitkomen op een totaal van €180.

Voor een citytrip in vol hoogseizoen naar Rome vind ik dat we best goedkoop uitgekomen zijn. Wij zijn ook altijd van het principe dat we anders ook aan andere dingen geld uitgegeven hadden. Nu hebben we een nieuw land ontdekt en genoten van het gigantische museum dat Rome is!